onsdag 3 juni 2015

Matlagningsgenier i miniformat


Den som känner mig vet att jag inte är vare sig särskilt road eller alls bra på att laga mat. Därför beundrar jag dom som kan, och jag tittar med viss förtjusning på matlagningsprogram. Nu har vi vid två tillfällen ramlat in i "Sveriges yngsta mästerkock", ikväll var det final.

Det jag ser är små underbarn, vuxenkopior som hackar, trancherar, flamberar och serverar som om de föddes med stekpannan i ena handen och stavmixern i den andra. Inte nog med det - när jag hör dom prata hur det planerar sina menyer och hur de beskriver smaker - jag häpnar.

I mina ögon är de som små utomjordingar, de här fantastiska barnen. HUR i rimlighetens namn går det till? Vad är det för "fel" på dom? Första gången jag såg ett avsnitt var jag svårt tagen långt efteråt. Jag fattar verkligen inte!

Heder åt dessa otroligt duktiga och hängivna blivande mästermatlagare och stjärnkockar. Vad månde bliva??

Inga kommentarer: