måndag 13 augusti 2012

Ny bloggare - min gammelfarfar!


Jag har fått en glimrande idé, jag ska låta det gamla möta det nya!

Ni som känner mig mer eller mindre, vet att jag är road av släktforskning. Men jag har också släktingars gamla dagböcker som jag har tagit hand om för att renskriva. Min gammelfarfar Kalle började skriva dagbok 1945 och slutade 1975. I princip varenda dag skrev han, små vardagsbetraktelser från sin horisont på Björktorp. Största delen av hela hans skörd skrev jag in redan för 15 år sedan, men jag blev inte helt klar. De sista fem åren ligger och väntar på att skrivas in, och resten måste jag delvis scanna in (som tur är skrev jag ut det en gång i tiden) för det ligger lagrat på disketter, och alla filer gick inte att föra över!

När gammelfarfar blev sjuk och inte längre kunde skriva tog gammelfarmor Elsa över. I 10 år höll hon på. När hon försvann, tog min morfar Seved över dagboksskrivandet. Allt ska renskrivas, och det var nu jag fick idén.

Parallellt med att jag skriver rent, skapar jag också en blogg åt var och en av dem. På så sätt blir det inte bara dokument liggande i ett skåp eller på en hårddisk, det blir tillgängligt för alla som vill. Kanske är det inte mycket att läsa för den som inte kände Kalle, Elsa och Seved, men vi är å andra sidan många som gjorde det. Och inte minst tycker jag det är en häftig kulturkrock, som jag tror i synnerhet gammelfarmor Elsa skulle ha gillat. Hon skulle ha varit en jättebra bloggare!

Nu har dessutom bästa K lovat hjälpa till med dagboksbloggandet och -renskrivandet, så nu jädrar ska det inte beöva ta så många år innan allt är inskrivet!

2 kommentarer:

Petra sa...

Vilken underbart lysande idé, en riktig Maria-idé faktiskt!

Maria Björkman sa...

Din kommentar såg jag när du skrev den för en månad sedan, men glömde svara på den då. Jag blev jätteglad, tack Petra!