tisdag 10 maj 2011

Sommarprat

Kan ni tänka er, jag ska sommarprata i radio!

Ja, inte i riksradion förstås, utan i lokalradion. Sommarpratare i Radio Gotland. Men ändå!


Först tänkte jag: hurra! Sen tänkte jag: men hallå - jag??? Därefter tänkte jag: äntligen får jag visa vad jag kan, och breda ut mig! Efter det tänkte jag: hjälp!!! Slutligen tänkte jag: ha! Det här är väl ingen match!!


Jag fick ramarna - så många låtar, så många minuters prat. Nu började prestationsångesten sätta in. Åtta låtar. VAD SKA JAG VÄLJA?? Det går ju inte att bara plocka ut åtta låtar hur som helst. De måste betyda något, säga något. Om mig, om vem jag är. Sen en massa prat. Ingen konst alls, jag har som har så många ord.


Ha!


Konsten blev att hålla sig kort. Att hitta essensen. Att inte pladdra, utan prata. Då handlar det här ändå om bara en knapp timme, inklusive åtta låtar och två nyhetssändningar. Tänk de riktiga kändisarna som får sommarprata i P1, hur mycket de måste prestera!


Nåväl, i kväll har jag provpratat för käre maken, som satt med kritiska öron och tidtagarur. Jag har konstaterat att jag måste stryka en del. Men hellre det än att inte ha något att säga, är min enkla filosofi.

7 kommentarer:

Nilla sa...

Nej men va kul! Lycka till! Håller tummarna! Kram Nilla

Eva Linder sa...

Håller precis som Nilla tummarna. Det där kommer att gå riktigt bra! Kramar Eva

Pia sa...

Wow! Vad spännande. Är övertygad om att Du kommer att ha en hel del klokheter att komma med och några riktigt bra låtar. Kan man få lyssna? :)

LoEE sa...

Åh va spännande! Va kul! Du kommer att vara hur bra som helst!! NÄR? VILKEN TID? Och inte minst; vilken frekvens på radion??? Kram!

Maria Björkman sa...

Tack, tjejer! Pia - det kommer nog att gå att lyssna i efterhand via webben, men tyvärr då utan musik. Det är synd, för den är ett komplement som jag ser det. Vi får se, jag återkommer i frågan!

Petra sa...

Åh, det vill jag höra! Du måste tala om vilken dag det blir! Men du - spela inte den där Dr Hook-låten om vem som ska stryka skjortan (If not you...) Minns du? :-)

Kram!

Maria Björkman sa...

Petra - OM jag minns, nu när du påminner mig! Hihi, det var kul. Nej, den lovar jag att inte spela!