onsdag 1 december 2010

Tradition och förnyelse i adventstid

När jag var liten hette det adventskalender och inte julkalender. Vad är skillnaden, tro?

Jag upplever att det är ont av vanliga, enkla adventskalendrar i dag. Ni vet - en sån där med en riktigt julig bild där det händer mycket, och med 24 luckor med en bild bakom. En sån hade jag alltid upptejpad i en fönsterruta när jag var liten, för att ljuset skulle lysa igenom bilden när man öppnat luckan. Det var en upplevelse i sig. Nu verkar det som om det ska hända så mycket under dagarna 1-24 i december, det räcker inte med en vanlig hederlig lucka.

Men ICA har en adventskalender i min smak. Jag har den i köksfönstret invid min plats vid bordet. I dag öppnade jag lucka 1, däri var en ekorre och en liten vers.

Sååå trevligt!

7 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Jag blandar mellan att säga adventskalender och julkalender. Nu förstår jag varför. Jag sa så klart alltid adventskalender när jag var liten.

Annika Estassy sa...

Men så kul med en adventskalender! Har inte haft någon sedan barnen var små - måste genast köpa mig en. Jag tror att begreppet julkalender började användas i och med tv:ns julkalender.

Pia sa...

Julkalender förknippar jag endast med det som visas i TV, för mig är en adventskalender vacker, gärna med änglar och lite glitter. Det är vad jag och mina barn är uppvuxna med. Vet inte ens om det går att få tag på, men någonstans i någon välsorterad pappershandel kanske...

Maria Björkman sa...

Fast när jag var liten, på 60-talet, så sa man att man skulle se på adventskalendern på TV. Teskedsgumman var ju favoriten så klart, och då kallade man det faktiskt inte julkalender.

Strunt samma - det är trevlig i alla händelser. Kul att jag fick dig Annika att springa ut och köpa en! Kan rekommendera ICAs. Inga änglar eller glitter, men dock en trevlig julbild där det händer mycket.

Unknown sa...

Från början öppnade man den första luckan på första advent. Numer börjar väl de flesta på 1 december?

Marie sa...

För mig kommer det nog alltid att vara adventskalender. När jag var liten gjorde jag egna, helst flera stycken...24 luckor och egenhändigt tecknade bilder bakom varje lucka - Kram

Maria Björkman sa...

Jo Åsa, så var det, det hade jag nästan glömt bort. Marie - så pysslig har jag aldrig varit. Imponerande! Undrar om barn gör sånt i dag...