lördag 21 augusti 2010

Tyginköp

Käre maken har ju bytt fönster runt om i huset i sommar, nu är det bara ett kvar. Fönstren ger en helt ny karaktär åt huset utvändigt, och åt rummen invändigt.

Det fick mig att äntligen göra slag i saken och åka till Norrlanda, till Barbro Sandell, och köpa lite av hennes vackra tyger. Hon designar tyger, servetter, lampskärmar, brickor, you name it, efter mönster av den gotländska kattuntryckaren Tobias Lang. Mönstren är från 1700-talet, och är otroligt stilrena och vackra. Hon har sobra och enkla färgställningar, och de är enkla att matcha mot varandra. Jag har tänkt i flera år att jag ska inreda med lite av dessa tyger, och nu är jag alltså ett steg närmare.

Jag är ingen fena på att sy, men att tota ihop gardinkappor klarar jag. Så nu blir detta små kappor till köksfönstren (det räcker nog till hallfönstret också), och så har jag köpt det "negativa" tyget (vitt mönster på gul botten) till löpare och duk i köket. En liten kappa i sovrumsfönstret blir det också, men då i motsvarande blått som detta på bilden.

Det kommer att bli jättefint i våra nya, spröjsade fönster!

4 kommentarer:

Petra sa...

Åh, det var i den affären vi var förra sommaren eller? Där de hade så många fina saker!

Den där bakgrunden, med katten, kikade jag också på, men det förvånar mig inte. Kram!

Maria Björkman sa...

Petra - ja, kanske var vi där? Jag minns inte, jag åker dit en eller ett par gånger varje sommar så det är möjligt att det var när du var här!

Pia sa...

Jättefina tyger! Det kommer att bli vackert!

Kram!

Marie sa...

Kul med nya tyger, och vackra. Kram