söndag 20 juni 2010

Vallmon är trög i år

Vallmon är en av mina favoritblommor. Innan vi flyttade till Gotland hade jag knappt sett en vallmo "live", så när vi första gången semestrade i Skåne, i Trelleborgstrakten, fascinerades jag av vallmofälten. Jag gjorde misstaget att plocka en bukett för att sätta i vas, för att riktigt kunna njuta av prakten även inomhus. Buketten hade skrumpnat ihop till ett ingenting, innan jag ens kommit hem till huset. Vallmo ska njutas i frihet.

Här på Gotland är vi också bortskämda med vallmo, och allra vackrast tycker jag den är i den situation den av bönderna kallas ogräs, nämligen som uppstickare i sädesåkrar. Först ser man den inte, sen får man kanske syn på en eller ett par, och när man tittar efter riktigt noga ser man att det vimlar av den lysande vackra blomman. Hänförande!

Men i år verkar den inte vilja sig riktigt. Den är ytterst sparsam, och det kanske är för att man verkligen ska ta sig tid för att få syn på den. Det är nog någon mening med det också!

3 kommentarer:

Pia sa...

Vallmon hör till mina favoritblommor också. Kan det vara så för att vi tycker om den röda färgen Maria?! ;)

Min syster har vallmo vilt växande på sin tomt och de blommar för fullt just nu... så vackra och ståtliga i sin underbara röda färg.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Vallmo är en blomma som jag också älskar. På min tomt på ön kommer varje år två stycken röda vallmo, bara två, på samma ställe. När de blommar blir jag lycklig!

Maria Björkman sa...

Ja Pia, vallmons röda färg är verkligen något alldeles speciellt!

Eva - två stycken! Det låter helt underbart!!