tisdag 9 februari 2010

Vilken kille!

I lördags var vi på konsert på Wisby Strand, vår kongresshall i Almedalen. Visby Storband hade besök av artisten Magnus Bäcklund, och jag ska erkänna att jag gick dit med rätt ljumma förväntningar.

Jodå, jag visste att jag gillar hans röst. Däremot hade jag ju mest hört honom i schlagersammanhang, och det blir ju rätt trist i längden. Nej, mina förväntningar handlade nog mest om Visby Storband, som är ett superproffsigt gäng (Gotlandsmusiken, så klart!).

Tala om att jag fick revidera min fördomsfulla uppfattning. Vilken kille, vilken röst! Scennärvaro, härlig plastik, humor, chosefrihet, tonsäkerhet och en röst - en röst! - som kan välta vad som helst. Han sjöng mest gamla s.k. slagdängor från bland andra Tom Jones repertoar. Såna man inte hör så ofta numera, men som fick kongresshallen att gunga. Han lät till och med som Tom Jones ibland, men jag måste ju erkänna att jag mycket hellre ser på Magnus Bäcklund än Tom Jones. Mellan låtarna berättade han om musiken och artisterna han gestaltade på ett lättsamt sätt med glimten i ögat.

Jag var lite förälskad när jag åkte hem. Vill gärna ha mer.

2 kommentarer:

Annika Estassy sa...

Där ser man! Även jag har mina förutfattade meningar när det gäller denne artist. Får nog tänka om...

Pia sa...

Han beslagtog mitt hjärta som artist redan när han var med i Fame Factory, och det är ju inte för intet som han gestaltade Tom Jones i "Sikta mot stjärnorna". Jag tror till och med att han vann den omgången.

Utan tvekan en av Sveriges bästa manliga röster... och så är han ju dessutom snygg! ;)