måndag 7 december 2009

Den här vampyr-grejen berör mig inte!

Jag har förstått att trenden är vampyrer. Vampyrböcker, vampyrfilmer, vampyrleksaker, vampyrinredning, you name it. "Alla" längtade efter den 20 november då "New moon" skulle ha premiär. Det tog ett tag för mig - som ändå tycker jag hänger med hyfsat - att fatta att även det var en vampyrfilm.

Men vad är det som händer? Och hur gick det här till? Varför är det en sån vampyr-hype just nu? Jag kan inte med bästa vilja i världen beröras av vampyrer. Varken åt ena eller andra hållet, jag varken skräms eller tjusas. Jag bara står vid sidan av och - konstaterar. Att det finns mycket jag inte förstår.

4 kommentarer:

Annika Estassy sa...

Du har alltså inte blivit biten ännu... (Sorry urdålig vits, jag vet, men jag kunde inte låta bli!)
P.S. Jag ligger också efter när det gäller att förstå vampyrtrenden.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Alltså jag är ju allmänt sett livrädd för allt som är skräck, vågar inte läsa nästan någonting som är vampyr, Dracula eller sånt. Men av en händelse läste jag Twilight och jag kan ha många vuxna synpunkter på gender, språk, på allt möjligt - men jag älskade att läsa böckerna i somras och de är inte det minsta skräck, bara romantik. Samma med filmerna. Alldeles omöjliga på ett sätt och helt underbara på ett annat. Det är min inre fjortonåring som älskar detta.... skulle vara kul att höra vad ni tycker om i alla fall den första filmen, flickor, finns på DVD!

Maria Björkman sa...

Eva är en intelligent och klok kvinna. Eva gillar vampyrtrenden. Jag har sannerligen missat något. Trösterikt att även Annika har gjort det :-)

Pia sa...

Jag måste nog ta och sälla mig till skaran som inte förstår denna hysteri överhuvudtaget. Gillar ingenting som har med skräck, vampyrer eller andra otäckingar att göra.. därför är det extra oförståeligt.
Men dottern har första filmen "Twilight", så jag kanske får ta och låna den för att se om jag blir lika hänförd som hon.