måndag 27 juli 2009

Ronja Rövardotter på Gotlands vackraste spelplats

Roma klosterruin med Shakespeare i all ära, men jag vill ändå påstå att Närsaker med sin friluftsscen är Gotlands vackraste teater. Vilken fond, vilken scenografi, vilka oändliga möjligheter! Att ha Närkån och havsviken rakt framför sig bakom strandängen, ger ett helt unikt djup till upplevelsen.

I går kväll var jag och familjen och såg "Ronja Rövardotter", producerad av Nicklas Brito, regisserad av Sofia Ahlin Schwanbom och arrangerad av Närsakarscen och ABF Gotland. Bortsett från den fantastiska miljön, bjöds vi på humoristisk och allvarlig underhållning av duktiga unga och äldre skådespelare. Sång, musik och drama i en välkänd men inte desto mindre angelägen historia om tillit, vänskap och kärlek. Se rescensionerna ur Gotlands Tidningar och Gotlands Allehanda.

Till er som är på ön och som ännu inte sett den; avsätt några timmar i slutet av nästa vecka, ni har ännu fyra chanser att se föreställningen. Jag kan lova att ni inte kommer att ångra er! (Ber om ursäkt för en rätt dålig och inte rättvisande bild, tagen med mobilen!)

2 kommentarer:

Annika Estassy sa...

Roligt arrangemang! Och regnet verkar ni ha sluppit också.
Bra jobbat...

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Det verkar härligt. Jag älskar spel av denna typ, under så många år var Enskedespelet mitt och familjens hela liv. Annars förstår jag inte att Gotland inte sjunker under tyngden av alla som kommer dit nu... jag kände det förut som om hela Enskedes befolkning flyttade till din ö under sommarhalvåret.