söndag 22 februari 2009

Starur

I dag är jag glad att jag inte måste vara utomhus. Det snöar vågrätt, och vi bor så öppet att det driver igen fullständigt. Vår lilla kviar är igensnöad, och Bosse har redan räddad morgondagens nödvändiga färd till stan genom att placera bilen uppe hos bonden vid stora vägen för att pulsa tillbaka de 200 metrarna hem. Annars kommer vi inte i väg i morgon, den saken är klar!

I morse på hundpromenaden, kändes det som värsta polarexpeditionen. Barnen från Frostmofjället, släng er i väggen! Shiva skuttade glatt, men försvann rätt var det var i drivorna. Jag pulsade till knäna stundom, och blev riktigt svettig. Ett rejält jympapass på köpet! När jag vände tillbaka hem, hade mina spår redan sopats igen!!

Sen dess har det gått några timmar, och det har blivit VÄRRE. Mycket värre.

Det här kallas starur på Gotland. Uttalas ungefär "staräur". Det ska vara sju starurar innan våren är här på riktigt och staren kommer. "Ur" betyder ju ungefär oväder. Det här är den första staruren, så än är det långt till vår...

1 kommentar:

Sonja sa...

berättade just för barnen att det varit 4 starurar, vad då?? Hittade din lilla berättelse och fick då klart för mer att ur betyder väder, jag har alltid trott att betydde "starklockä"

Hälsningar från en visbyfödd Sonja Engström nu boende i Tierp. Längtar henmvarje dag!!